Going South

18 oktober 2011 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Zo, Queenstown dus, daar eindigde het vorige verhaal. Queenstown, de speelgoedwinkel voor volwassenen die wel van een beetje actie houden. Aangezien dit ook voor de Miemies geldt, waren we hier dus op onze plek!

De rit naar Queenstown was overigens om te kwijlen. Eerst een stukje suf binnendoor (nouja suf, ook als het suf is, is het mooi hier) om daarna bij een prachtig meer uit te komen. Bergen aan beide kanten, een warm zonnetje, frisse lucht en een prachtig diepblauw meer aan onze zijde; ik heb weleens saaiere stukken gereden! Toen we daarna de bergketen overstaken zagen we aan de andere kant de volgende meren en uitzichten voor ons. Elke 500 meter zowat een look-out om een beetje te kwijlen over al dat prachtigs.. Super gewoon!

Dankzij strakke planning waren we mooi op tijd in Queenstown om het een en ander te regelen voor de dag, we wilden namelijk gaan skiën! Een grote wens van Ramona en ondanks mijn scepsis vanwege mijn brakke knieën was ik er toch ook wel voor in. Dus wij de berg op gereden voor wat verkenning, informatie en tips van het ski-center. Een beginnerpack was prima voor mij en voor Ramona gewoon een dagpas, voor de equipement waren we nog net op tijd terug in het dorp voor de boel sloot. Ook meteen maar even twee mutsen gekocht, aangezien de huur net zo hoog was als de kostprijs bij het souvenirwinkeltje om de hoek.
Lekker logisch hè? Zonder jas en met slechts één warme trui en lange broek (nouja Steven dan, Ramona had er twee) naar Nieuw-Zeeland gaan en uiteindelijk een muts terugkomen haha. Nouja, wel lekker. ’s Avonds is het nog steeds flink koud dus een warm hoofd helpt dan wel.

Alles prima geregeld en voorbereid dus, we waren er klaar voor! De slaapplek vinden duurde even want ze waren erg fanatiek met no-camping bordjes maar we slaagden uiteraard wel weer. Op de gok ergens afgeslagen en op een stuk berg terecht gekomen waar de grond al van verkocht was, maar de meeste villa’s nog gebouwd moesten worden. Supermooie views over het meer, de bergen aan de overkant en wederom een prachtige avondlucht. Wederom top :) We hebben daar dan ook 3 nachten gestaan.

Sleeping in Wanaka
Over prachtige slaapplekken gesproken, even terug naar Wanaka. Hier hebben we een nacht geslapen voordat we doorreden naar Queenstown. Ook Wanaka ligt aan een prachtig meer en barst dus van de interessante plekken om je camper te parkeren. Helaas mag dat bijna nergens dus we hebben flink moeten zoeken. Uiteindelijk was het plan om een of andere verlaten weg op te zoeken en die een eind uit te rijden, in de hoop geen bordjes meer aan te treffen en ook geen toevallig passerende boswachters, agenten of andere figuren die ons alsnog weg zouden kunnen sturen.

Zo gezegd zo gedaan, en aan het einde van een gravelweg (er begon alleen een looppad) konden we mooi staan. Superschoon biologisch toilet 50 meter verderop, de konijntjes schoten alle kanten op toen we langsreden en de lammetjes dartelden vrolijk met ons mee in de wei. Niet verkeerd zou ik zeggen! De besneeuwde bergtoppen waren natuurlijk ook weer present en het avondlicht was weer bijzonder mooi. De zon stond net achter een bergtop, wat losse wolken eromheen, en dankzij wat geklooi met de instellingen van mijn camera kwamen de meest prachtige foto’s op het schermpje voorbij. Echt te prachtig gewoon weer allemaal :)

Skiing
Maarre skiën dus. Aangezien ik nog nooit op ski’s heb gestaan leek met ons wel handig als ik wat lessen zou nemen. Geboekt voor 2 stuks maar de laatste ben ik halverwege mee gestopt omdat het allemaal best goed ging. Voor de eerste lessen zijn we al samen even de beginnerschelling af geweest en dat had ik al overleefd haha. Tijdens de lessen ook niet gevallen en volgens de instructeur was ik ‘one of those lucky people who can do it intutively’ dus dat was fijn! Dus hup maar met de stoeltjeslift naar boven en ondertussen genoten van de views en de stilte. Onderweg naar beneden wel tig keer gevallen maar het ging iedere keer weer een stukje beter! En het was hartstikke leuk, dit ga ik vaker doen denk ik. Weer een coole sport die ik op het lijstje kan bijschrijven :P

Ramona skiede tijdens de lessen af en toe mee naar beneden maar ging ook regelmatig met een vriendin van een van mijn skiklasgenoten, of alleen de berg op. Volgens de skipas was ze 10x naar beneden gegaan van de grote-mensen-bergen dus die had ook een prima dag. En ze had mij ook erg goed geholpen, geleerd en tips gegeven enzo, was leuk!

Aangezien we daarna wel een douche konden gebruiken zijn we naar het zwembad geweest, altijd een goede manier om voor weinig geld plezier te hebben en een goede douche te kunnen nemen! ’s Avonds hebben we onszelf beloond voor het low budget doen door heerlijk uit eten te gaan. Het was grandioos bij de Mexicaan, mocht wel weer eens :D

De volgende dag zou Ramona gaan hanggliden van de skiberg af, maar de wind gooide helaas roet in het eten. We hebben de tijd maar nuttig besteed door de was te doen en alles weer op te laden. ’s Avonds naar Glenorchy gereden, een stipje op de kaart ongeveer 40 km verder. Vanaf hier kun je prachtige paardrijdritten doen door Glenorchy Paradise. Die naam was niet overdreven trouwens, wat gigantisch mooi!

Ramona was ’s ochtends eerst dik 2 uur met de gevorderden geweest en ’s middags zijn we met zijn tweeën ook nog met de beginners mee geweest. We reden onder andere door gebieden die als set gebruikt zijn voor Lord of The Rings, op paarden die mee hebben gedaan in The Lord en o.a. de Chronicles of Narnia. Echt schitterend allemaal, alsof je door een professioneel fotoboek heen liep ofzo. Echt te briljant voor woorden!

Een van de begeleiders van het paardrijden raadde ons aan ’s avonds in Queenstown een hamburger te gaan eten bij de beste tent van NZ, en ook daar was niets aan gelogen. Echt een knoeperd van een hamburger, en zo lekker dat we er bijna ruzie om kregen (we hadden er maar 1 besteld).

Hanggliden poging 2 stond voor de volgende dag op het programma, maar wederom zat het weer niet mee. We hebben de dag dus maar gevuld met boodschappen doen, kijken bij het bungeejumpen en zorgen dat Jucy (ons camperverhuurdbedrijf) helemaal geen cent aan ons verdiend heeft haha. Ramona d’r ringen waren namelijk ergens achter/tussen gevallen waar je amper bij kon, en ze zijn dik een uur met zijn tweeën (op het eind zelfs met 3 man) bezig geweest om ze eruit te krijgen haha. Die gasten hadden normaal gesproken vrij saai werk (auto’s schoonmaken) en waren kennelijk wel blij met deze uitdaging ;)

Aangezien Milford Sound ons volgende reisdoel was zijn we daarna snel in de auto gesprongen, naar Te Anau gereden, de boel geboekt en vast een stukje doorgereden richting Milford. Geslapen op een bosweggetje langs de snelweg, en door naar Milford!

Milford heeft volgens de verhalen nog het meeste weg van de fjorden van Noorwegen. Steile, enorm hoge rotswanden die zo doorlopen de zee in, en dankzij het regenachtige weer vol met watervalletjes overal. Bijzonder mooi allemaal, de rit ernaartoe was al een belevenis. Superruige omgevingen, sterk wisselend weer en prachtige uitzichten over de valleien hier en daar met de bergen op de achtergrond. Ik zou haast zeggen vanzelfsprekend waren de mirror lakes mijn favoriet. Prachtige meertjes met de weerspiegeling van de bergen erin, love it!

Maar niet alles was pracht en praal. Tegen de tijd dat we in Milford op het bootje stapten voor de 2 uur durende rondvaart kwam de regen met bakken naar beneden, en daar is het eigenlijk ook niet meer mee opgehouden. Goed voor de vele watervallen die daardoor vormden, maar ook veel mist, vocht, laaghangende wolken en het zicht was dus niet al te best. Helaas dus geen ruige fjorden met diepblauwe luchten erboven, maar veel grijsheid. Ik doe de foto’s maar in zwart-wit denk ik.

Viel het dan helemaal tegen? Nee, dat zou ik niet zeggen. Drie pinguïns gezien, een zooi zeehonden op een paar rotsen, en het hoogtepunt: 14 km lang dolfijnen voor, achter en naast de boot! We hadden al geluk dat we ze zagen natuurlijk maar dit was helemaal het hoogtepunt. Erg vet om ze van zo dichtbij te zien (half overboord hangend dat ik er een metertje vandaan) en ze bleven echt zeker een half uur bij ons. Af en toe sprongen ze ook mooi het water uit enzo, erg gaaf. We waren weer helemaal gelukkig.

Na de rit terug naar Anau hebben we lekker pasta gemaakt en de plannen omgegooid. Het eerste plan was om verder zuidwaarts te gaan en vervolgens langs de oostkust naar boven, naar Dunedin. Maar we waren voor ons gevoel nog niet echt klaar in Queenstown (nog niet naar de pub geweest, hanggliden nog niet gelukt) dus zijn we diezelfde avond weer terug gereden naar Queenstown.

Queenstown part 2
Het weer in Queenstown was vrij bagger de dag erna dus we zijn maar weer naar het zwembad geweest. Ook daarna regende het nog dus we zijn de pub maar in gedoken, was weer een leuke avond haha. We wisten goed de happy hours te vinden en hadden ons eigen drankvoorraadje ook nog in de auto, dus het was alsnog een goedkoop avondje eigenlijk.

De volgende ochtend ging het hanggliden dan eindelijk wel door! Meer daarover van Ramona denk ik. Ik heb alleen maar staan toekijken, had al genoeg uitgegeven hier in Nieuw Zeeland.
De middag hebben we prettig besteed bovenop een van de bergen rondom Queenstown. Met de kabelbaan naar boven, daar 6 rondjes naar beneden gescheurd op soort rodel-autotjes, en goedkoop cocktails gescoord in een of andere fancy bar daarboven die kennelijk ook aan happy hour deden. We waren weer goed bezig, lekker van een drankje genieten met zoals gewoonlijk weer supermooie uitzichten.

Dunedin
Inmiddels koers gezet naar Dunedin en ten tijde van het posten van dit verhaal zelfs alweer achter ons gelaten, meer daarover in de volgende post!

Liefs Steven en Ramona

1. Hetty:
    19 oktober 2011
    Alweer een geweldig mooi verhaal, ik geniet mee ...!
    Groetjes en liefs
    Hetty
  2. Malissa & Evan:
    19 oktober 2011
    Wauwwww... Heerlijk om met dit verhaal wakker te worden. (7:30 uur) Ik ben erg benieuwd naar foto's, vooral van de dolfijntjes :-) Jullie zijn lekker actief bezig! Ben blij steven dat het skien je goed is bevallen, dan kunnen we een keertje op wintersport gaan haha ;-) Ik ga nu heerlijk aan het werk :-( en wens jullie nog heeeel veel plezier saampjes! Doe voorzichtig!

Liefs Malis & Evan
  3. Martin:
    19 oktober 2011
    Super leuk om allemaal weer te lezen.
    Door de namen van de dorpjes, steden of noem maar op geef ik ook af en toe een blik in new zeeland door google earth en street view te gebruiken. dan zie ik ook een beetje de mooie uitzichten en meren waar jullie het over hebben.
    het is echt heel mooi al wat ik zie, dus wat jullie zien moet al helemaal mooi zijn :-).
    Ik hoop dat jullie nog veel meer moois gaan zien in de tijd dat jullie nog weg zijn.
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal en wacht daar dus ook weer met smart op.
    Have fun jullie allebij.

Groetjes
  4. Ciel:
    19 oktober 2011
    Heel erg leuk om te lezen! Zeker ook alle sportieve dingen die jullie doen en hoe je low budget leeft daar. Geweldig dat jullie dolfijnen langs de boot hadden in Milfort Sound!!!
    Take care!
    Liefs, Ciel
  5. Ulrike:
    19 oktober 2011
    Geniet iedere keer weer van jullie mooie en enthousiaste verhalen,heerlijk! Geniet ervan.
  6. Annelies & Jos:
    Hoi saampjes,

weer genoten van julie verhaal en we hebben ook even op google maps gekeken om te zien waar jullie ongeveer uitgehangen hebben.
    Veel plezier verder en kijk aub uit!!!

Liefs, papa en Lies
  7. Marvin:
    22 oktober 2011
    Super weer, blijft genieten!

Steef gefeliciteerd ;-)
  8. Omi en Opi:
    23 oktober 2011
    Steven,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een fijne dag van.
    Ook aan Ramona onze felicitaties.
    Geniet er maar fijn van .Het is jullie gegund en wacht de volgende blog weer af.
    Groetjes Omi en Opi.