Laatstestukje Vietnam + Abu Dhabi

4 augustus 2013 - Woerden, Nederland

De blog afronden, dat stond nog op het lijstje. Nu is het eindelijk zo ver ;)

Het vorige verhaal eindigde met onze nachtelijke treintip naar Ha Noi. We hebben overwogen om eerst nog een paar uurtjes slaap te pakken voordat we koers zouden zetten naar Ha Long, maar toch maar niet gedaan. Het was inmiddels licht, nog rustig op de weg, we waren wakker ; weinig reden om niet meteen door te knallen. Dus onze verroeste lijven maar weer op de motor gezet en doorgetrapt naar Ha Long. Geen mooie of leuke route helaas, vooral veel drukke snelweg. Een km-tje of 60 voor Ha Long waren we er ook wel echt klaar mee overigens. Nog niet hersteld van de dag ervoor, slecht en kort geslapen; dat werkt niet.

Maar doorbijten kunnen we als de beste, dus begin van de middag arriveeerden we in Ha Long. Snel een hotelletje gevonden, gedoucht en een paar uur niets gedaan. Slapen, liggen, bijkomen!
De twee dagen erna hadden we vrij gehouden om lekker niets te doen op het strand, maar Ha Long bleek daar helaas niet de goede plek voor. Er was weinig strand, de barretjes ontbraken, en het regende veel. Weinig bijgekleurd dus, veel op de hotelkamer gelegen. Dat was wel een beetje jammer. Ramona had ook flink last van haar maag dus wat dat betreft kwam het wel ok uit.

Onze laatste dag in Ha Long hebben we gebruikt voor dé atractie van Vietnam, Ha Long Bay. Deze baai is compleet gevuld met karst-gebergte eilandjes, overal zie je dus grote rotspunten-eilandjes om je heen boven het wateroppervlak (en soms verdomd hoog) uit steken. Het is net een doolhof als je er middenin zit, de ‘uitgang’ is dan nergens meer te bekennen. Zoveel eilandjes zijn er; zeker honderden.

Ons boottripje was nogal aziatische kwaliteit (niemand sprak fatsoenlijk engels, simpele aziatische lunch, gare oude boot, taxibusje terug liet een half uur op zich wachten) maar dat mocht de pret verder niet drukken. Soms valt het mee, deze keer viel het wat minder mee. Welkom in Azie.

De trip zelf was wel erg mooi. Lekker rustig op het dek in het zonnetje, die mysterieuze bergen om je heen, doorkijkjes, prachtige plaatjes; een mysterieuze plek is het. We hebben stops gemaakt bij een drijvende vismarkt (alles zwom nog lekker rond in netten in de zee) waar onze lunch werd opgepikt, bij een hele grote en prachtige grot, en bij een strandje (waar het veel te druk was). Verder lekker varen, om je heen kijken en genieten van het land. Ook hier genoeg gare vissersbootjes, van die ‘chinese’ hoedjes, en meer van het pure vietnamese leven. Maar dan gericht op de hordes toeristen die hier dagelijks doorheen varen natuurlijk.

Anyway, leuk toertje al met al. ‘s middags zijn we weer op ons monster geklommen om terug naar Ha Noi te rijden. Dat ging verbazingwekkend vlot moet ik zeggen, scheelt toch als je een paar dagen niet gereden hebt. We waren er rond een uur of 6 al, een uur of 2 eerder dan we hoopten. Das fijn!

De weg vinden viel gelukkig ook mee. Rijden in Vietnam wordt afgeraden, en al helemaal in het uberdrukke en chaotische Ha Noi, maar we reden moeiteloos, snel en in 1 streep naar onze bestemming. Via internet hadden we achterhaald waar de partner-shop van onze brommervriend zat, precies in het leuke oude gedeelte. Een straat verder vonden we voor een spotprijsje een prima hotelletje, met de aardigste mensen van Vietnam. Engels spraken ze niet echt, maar zo ontzettend vriendelijk en behulpzaam! Ze wilden ons met werkelijk alles helpen, de grootste glimlachen van het land, en er werd ons zelfs een lunch aangeboden. Briljante mensen!

De avond van arriveren in Ha Noi hebben we een welverdiend biertje gedronken, gesneakpeaked bij de dealer, en wat rondgevraagd bij andere dealers. Qua prijs lastig, maar we hebben ‘m wel meteen laten wassen.

De volgende ochtend naar de brommerzaak gegaan, en na een kort proefritje en korte onderhandeling wisten we ‘m te verkopen voor de vooraf beloofde $150. Prima deal, wij tevreden! Gevierd met een biertje op de vroege morgen :)

Nadat we een deel van dat geld weer gespendeerd hadden aan een vervanger voor mijn 12 jaar oude Eastpack rugzak, hebben we de stad wat verkend. Het oude gedeelte zit vol winkeltjes, barretjes, restaurantjes, leuke straatjes en markten, daar hebben we ons uren vermaakt met rondstruinen. De halve kilo passions fruits (in nederland 4 kleintjes voor €4, hier dus 8 voor €1) was onze beste aankoop.

En daarmee eindigde ons avontuur in Vietnam! De volgende ochtend vlogen we terug naar Bangkok, om daar nog wat te shoppen, eten, meer bier drinken en tattoo’s scoren. Altijd leuk! Verder weinig spectaculairs meegemaakt.

De dag daarna vlogen we door naar Abu Dhabi, waar we rond de middag arriveerden. Taxi naar het hotel gepakt en lekker aan het hotel-prive-strand gelegen tot de meeste warmte weg getrokken was. Helaas mocht er niet gezwommen worden met de tattoo’s, daar hadden we even niet bij nagedacht.. Abu Dhabi is warm (45 graden) dus een rondje zwemmen was fijn geweest!

Anyway. Het originele plan was een open bustour te boeken zoals je die ook in Londen enzo hebt. Hop on hop off, maar dat was vrij prijzig. Het taxisysteem daarentegen is hier supergoed geregeld en niet duur. De kans dat je opgelicht wordt is volgens mij minimaal (allemaal nette mensen met nette taxi’s en nette meters enz, prijzen op het raam) dus je kunt niet mis gaan.

We hebben dus gewoon taxi’s gepakt naar de plekken waar we heen wilden. Een complex van prachtig ontworpen halve wolkenkrabbers, een peperduur hotel, wandelingetje over de boulevard en nog wat mooie gebouwen. Het was weer architectonisch genieten! Prachtige gebouwen, reflecties, mooi verlicht in de schemering, erg fijn allemaal!

Op de teruweg hebben we ons laten droppen bij het winkelcentrum vlakbij ons hotel om goedkoop avondeten te scoren in de supermarkt, en toen zat de dag er wel op.

De volgende dag ging de wekker wederom om 05:00 om het vliegtuig terug naar Nederland te halen. Einde van de reis!

Een mooie reis, maar wel een vermoeiende. 2 landen in 4 weken proppen was misschien iets teveel van het goede, maar we wilden toch wel optimaal gebruik maken van de tijd enzo, dus dan krijg je dat.

Cambodja beviel erg goed. Mooi land, ontzettend vriendelijke mensen, veel gastvrijheid. Echt bizar als je bedenkt hoe gruwelijk de geschiedenis is van de bevolking daar, en zo kort geleden ook nog. Respect hoor, als je dan toch zo positief in het leven kunt staan. :)

Vietnam was wat dat betreft een soortgelijke ervaring. Veel vriendelijkheid, veel gastvrijheid. Een mooi felgroen land, prachtige heuvels, jungle en bergen, maar ook op sommige plekken een prachtige kustlijn. Veel afwisseling dus, en op de motor is een prachtige manier om het land te verkennen. We dachten dat hele hordes backpackers dat deden, maar het aantal dat we tegenkwamen was echt op 2 handen te tellen haha. We waren een zeldzaamheidje! En dat vinden de mensen prachtig haha. Veel zwaaien, groeten, en soms kwam het halve dorp uitgelopen om ons te bekijken. Mooie avonturen.

Die avonturen hebben we in overvloed beleeft hoor, geen dag was hetzelfde. Soms waren de wegen prachtig, even zo vaak kwamen we leuke, gastvrije mensen tegen die wel in zijn voor een babbeltje. Met handen en voeten, maar toch begrijp je elkaar. En je okmt genoeg mensen tegen als je op zo’n toegankelijke manier reist. Van de benzinepomp tot het broodjesstalletje langs de weg of een verkoper op het strand. Allen zijn ze vriendelijk en geinteresseerd. Het gezinsleven is belangrijk in Vietnam, dus daar gaat het ook vaak over. Zeker als reizend stelletje van onze leeftijd natuurlijk. Ja we zijn samen, nee niet getrouwt, geen kinderen. Gelukkig vinden ze dat niet al te merkwaardig.

Ja, we hebben mooie dingen beleefd. Tot tranen toe geroerd in Cambodja, om een dag later om het meest verlaten strand van het land te liggen. 3 dagen eerder de prachtige tempels van Anko Wat, en leuke gesprekken met de tuktuk-man en fish-spa jongen. Veel contrasten, Cambodja is soms wel een beetje een roller coaster.

In Vietnam hadden we dat minder, omdat we niet zoveel oorlogs-gerelateerde dingen gedaan of bezocht hebben. Wel veel meegemaakt, zoals die fantastische treinreis, de leuke straatjes van Ha Noi, mooie baaien en stranden, lekker eten, en de schitterende natuur.

Twee mooie landen en een mooie reis. Dat gaat gelukkig nooit vervelen :)

Liefs van ons

1. Lies en pa:
    4 augustus 2013
    Eindeloos mooie herinneringen vooor jullie en voor ons iets om op jaloers te zijn. Blijf ook later genieten en nagnieten. Liefs van ons
  2. Irene:
    5 augustus 2013
    Een mooie afronding van de laatste serie reisverhalen! Veel fijne herinneringen voor jullie nu je waarschijnlijk weer ondergedompeld bent in het gewone leven. Dank voor de interessante verhalen!
  3. Ciel:
    5 augustus 2013
    Mooi hoor, al jullie verhalen! Soms is het me wel wat te riskant, maar gelukkig zijn jullie weer heelhuids terug gekomen. :-) Met veel beelden in je hoofd en ook veel foto's denk ik.
    x Ciel
  4. Stan:
    13 augustus 2013
    Bedankt voor je uitgebreide verhalen, ik lees ze altijd met veel plezier. Vietnam wil ik ook nog een bezoeken. Het Karstgebergte heb ik in China ook zo mooi gevonden. Wie weet waar de volgende reis weer heen gaat.