Dubai en Bali

21 maart 2017 - Legian, Indonesië

Ohja, bloggen! Ik had al zo het vermoeden dat het er niet altijd van zou gaan komen haha. Best druk met een klein kind op vakantie.

Anyway, na een dag inpakken, geregel en een soepele rit naar Schiphol (thx Arie, Helma) stonden we mooi bijtijds bij de gate. Jesse had ondertussen besloten dat Schiphol iets te interessant was om te gaan slapen dus die sliep uiteindelijk pas rond middernacht volgens mij.

Boarden ging op rolletjes, het opstijgen ook en nadat zijn wiegje geïnstalleerd was in het vliegtuig heeft ie lekker 4 uurtjes geslapen. Voor pappa en mamma ook de kans om even een dutje de te doen. Uiteindelijk toch nog 2,5 uur gepakt, al is dat veel te weinig voor een nachtvlucht. Het tijdsverschil hielp natuurlijk ook niet mee.

Na aankomst in Dubai, een airport ontbijtje en stukje taxi stonden we rond 10en in onze kleine maar verder ok hotel kamer. Jesse was moe en wij ook, dus snel zijn tentje opgezet in de kamer voor een tukkie!

Echt een programma hadden we niet bedacht voor Dubai dus we zijn maar begonnen met de gold Souk (Goudmarkt), was toch vlakbij. Wel wat druk, gelukkig met een fijne 22 graden niet te warm. Kortom, Dubai lekker in de winter doen! Vorige keer in mei was het met 40 graden best wat warmer.

De lunch hebben we bij Medina Souk genoten, eigenlijk een overmaats hotel met Arabisch geïnspireerd winkelcentrum met leuke kleine gangetjes en overdekte straatjes, venetiaanse kanalen en een goede Mexicaan.

Inmiddels begon Jesse ondanks zijn zeer goede humeur wel wat last van zijn darmen te krijgen. Na een verkleedpartij en zelfs een douche konden we weer verder..

Terwijl hij van zijn middagslaapje genoot en wij van een prima wandeling langs mooie moderne architectuur, overbrugden we de afstand naar het public Beach. Die heb je niet veel in het luxe dubai, de hotels en resorts hebben het meeste geclaimd.

Op het strand hebben we enorm gelachen. Het was voor Jesse de eerste keer dat hij op zand liep dus dat ging nogal moeizaam in het begin haha. Na een tijdje kreeg ie het onder de knie en konden we er om de beurt achteraan hobbelen. Lekker uurtje strand zo!

Dubai blijkt een stuk drukker te zijn dan de vorige keer, ongetwijfeld dankzij de opbloeiende economie. We wilden een taxi nemen naar de fonteinshow en Burj Khalifa (hoogste gebouw ter wereld) maar door de files was er geen taxi te krijgen. Nadat Jesse's darmen zich wederom binnenstebuiten keerden en de schone kleren op waren, zijn we toch maar richting hotel gegaan. Uur in de file gestaan ook nog, het zat ons niet mee.. Ons avondeten was een zak chips en een mars, lekker backpacker style.

De volgende ochtend ging de wekker al vroeg, rond half 6, voor de vlucht naar Bali. Jesse bleek nog moe van de dag ervoor en sliep al in de drager voordat we het vliegtuig bereikten. Voor Steven een relaxte eerste 2 uur dus, Ramona had het iets zwaarder met hem op haar borst.

De vlucht ging verder ook wel prima, in de bassinet heeft Jesse later ook nog anderhalf uur geslapen. En de vlucht was wel gezellig ook. Het was een dagvlucht met alleen maar vakantievolk dus iedereen stond lekker te babbelen met een drankje, en het personeel was ook gezellig relaxed. We konden Jesse gelukkig ook nog aardig bezig houden, veel heeft ie niet gehuild.

Rond 22.30 local time liepen we de terminal uit en na een potje stevig onderhandelen en een prima taxi rit waren we in het hotel. Jesse leek te voelen dat we de bestemming bereikt hadden want hij was enorm blij en vrolijk! Maar wel bedtijd natuurlijk. Na een welverdiend Bingtangetje deden we zelf rond 02.30 ook het licht uit.

Op Bali zaten we in Legian, een net iets minder toeristisch en rustiger kustplaatsje dan feestparadijs Kuta. Prima hotel wel, met een zwembad waar Jesse dol op was, prima koffie tentjes voor het ontbijt en diverse restaurant langs de weg naar het strand. Het strand was lekker breed, Aziatische terrasjes (zitzakken, tuinstoelen, krukjes en koelboxen met goedkoop bier) en veel best vriendelijke verkopers die gelukkig ook niet te opdringerig waren.

We hebben onze dagen in Legian prima kunnen slijten met strand, zwembad, uurtjes rusten, kleine slaapjes en hapjes eten. En natuurlijk de zonsondergangen, die iedere keer weer een groot spektakel waren.

Na een dag of wat bijzonder weinig doen zijn we op pad gegaan, afgewisseld met een dag niks. Een middagje naar Kuta bijvoorbeeld, waar we ook het herdenkingsmonument voor de bomaanslagen van 2002 bezocht hebben. Moslimterrosristen hebben toen met 2 zelfmoordaanslagen op 1 plek 200 mensen, voornamelijk toeristen, de dood in gejaagd en een krater van 4 meter breed en 2 meter diep achter gelaten. Indrukwekkende plek.
Het eten savonds aan de boardwalk bij het strand was overigens heerlijk, en Jesse lag ondertussen vredig te pitten in de buggy.

Het volgende uitstapje hebben we via balidriver.nl geregeld, een privé auto met chauffeur voor nog geen €40. Hij heeft ons naar 3 stranden op het zuidwestelijke schiereiland gebracht, een heerlijk restaurant en Ulu Watu, een tempel op een klif waar ook een hele groep grijze makaak apen leeft.

De stranden die we zagen waren soms compleet verlaten, verschoven achter hoge kliffen en met woeste golven. De lunch genoten we in het restaurant met waarschijnlijk het beste uitzicht van Bali en eind van de middag kon Jesse nog even lekker op het gras spelen van een bar in de heuvels met 180 graden uitzicht. Relaxt muziekje erbij, lekker drankje; echt vakantiegevoel!
De aapjes bij Ulu Watu konden hem ook wel bekoren, hij zat continue te piepen van blijheid haha.

Na zonsondergang, de file op de terugweg en een bezoek aan de Carrefour voor luiers, lagen we savonds doodmoe in ons bedje.

De dag erna hebben we dus ook maar lekker benut met niks doen. Beetje lopen op het strand, zwembadje, slaapje, hapje, drankje.

Onze vriend balidriver.nl was gelukkig de dag erna weer beschikbaar voor een tochtje. Eerst zijn we naar een monkey forest gereden waar een hele groep apen leeft, samen met enorme vleermuizen. We waren er de eerste en enige van de dag, privé tourtje door de tuin en rondom de tempel dus. De apen waren nieuwsgierig maar vriendelijk, Jesse vond het wederom geweldig. Wij genoten ondertussen van alles wat ze gids ons vertelde, maakten mooie foto's en waren zeer te spreken over het gebrek aan toerisme.

Een van de vleermuizen was tam en daar zijn we dus ook maar mee op de foto geweest. Best apart om zo'n groot, beetje eng dier vast te houden haha.
Na Jesse's lunch, genuttigd samen met de vriendelijke locals, zijn we door gereden naar de rijstvelden in de hoger gelegen heuvels. En wat prachtig was het daar! Enorm groen, mooie vergezichten en een verkoelend bergwindje. Over smalle dammetjes en paadjes liepen we door de velden, af en toe een klein riviertje of bamboo afvoergootje over. Lekker idyllisch, we vinden het helemaal fantastisch. Wel blijven lopen want Jesse had op mijn rug geen geduld voor foto's.

Na een prima lunch zijn we doodgereden naar Batukaru temple, een belangrijke tempel voor de Balinezen die prachtig op een berghelling ligt. Helaas mogen kinderen die nog geen tanden gewisseld hebben niet naar binnen, dus Jesse mocht even buiten wachten samen met de chauffeur. Die vond het geen probleem om hem te vermaken.
De tempel was mooi maar niet super, het gaat dan toch meer om de spiritualiteit die wij als toeristen minder voelen.

Hierna hadden we nog iets met olifanten willen doen maar dat ging qua tijd niet meer lukken zus we zijn maar naar Thana Lot gegaan. Dat is een behoorlijk toeristische tempel waar je volgens de Lonely Planet maar vooral niet heen moet gaan, maar dat viel nou juist wel weer mee. Het was niet zo druk, de verkopers waren niet opdringerig en de tempel was mooi. Je mag er niet in maar kunt 'm wel bekijken van een afstandje, de tempel ligt een meter of 20 van de kust op een paar kliffen.

Dankzij een tip op TripAdvisor vonden we daarna een leuk terrasje vanwaar we de tempel konden zien, en zo zagen we de zon langzaam verdwijnen achter de bewolkte horizon.

En zo kwam onze periode in Bali, na nog een rustdagje, tot zijn einde. Meer over het vervolg in de volgende blog!

1. Chris:
    21 maart 2017
    Leuk om te lezen! Jullie verblijf in Bali klinkt uitstekend!
  2. Ciel:
    21 maart 2017
    Mooi verhaal! Ik ben benieuwd naar de rest.
  3. Stan:
    21 maart 2017
    Leuk, een wat uitgebreider verhaal.
    Als jullie weer gaan vliegen vraag of ze de plaats naast jullie vrij kunnen houden. Slim om hem in een tentje te laten slapen.
  4. Hetty:
    21 maart 2017
    Zo leuk om alles van jullie eerste dagen terug te lezen. Veel plezier nog verder, liefs
  5. Jenny renz:
    Leuk hoor! Veel plezier nog! Groet
  6. Liesbeth:
    21 maart 2017
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebt, geniet er maar lekker van!
  7. Arie en Helma:
    21 maart 2017
    Wat klinkt het allemaal fijn. En blij zijn we dat het met Jesse zo goed gaat
  8. Annelies & Jos:
    23 maart 2017
    Nu pas gelezen, maar zeer levenswaardig en leuk om mee te maken. We kijken iuit naar het volgende blog.