Vietnam 1

5 juni 2013 - Hoi An, Vietnam

Vietnam, het derde land van deze reis! Om tijd te besparen hebben we vanuit Sihanoukville, Cambodja, een nachtbus genomen naar Vietnam. Deze bussen staan niet erg goed bekend qua veiligheid enzo maar gelukkig zijn we niet verongelukt of gecrasht. Viel alweer mee. Ze rijden als debielen hier dusse.. we hadden een sleeper bus geboekt, dat is een bus met halve bedden erin. Grofweg ligt je onderlichaam horizontaal, je bovenlichaam in een hoek van 30 graden ofzo. Ondanks dat toch weinig geslapen overigens, het blijft ellende.

Rondje een uurtje of 11 s'ochtends werden we gedropt in de backpacker area van Ho Chi Minh City, het vroegere Saigon. Een fatsoenlijke slaapplek en ontbijt waren snel gevonden. Broodje ei, banana shake, bakje koffie.. niets te klagen! Alleen het grote aantal straatverkopers werd al snel irritant.

Hoofddoel in Saigon was een motor kopen, want we wilden een beetje avontuurlijk Vietnam door reizen. Maar waar begin je dan? Volgens internet zaten we in de goede buurt dus maar een beetje rond gevraagd hier een daar. Dit resulteerde in 2 ritjes achterop de scooters van die kamikaze piloten naar exact dezelfde handelaar. Een beetje vreemd natuurlijk in een stad van 7 miljoen mensen. Die straat stikte wel van de handelaars maar we vertrouwden het niet zo. Maar niet gedaan dus. Morgen maar weer verder zoeken.
Ook mooi: op de weg terug naar het hostel liepen we langs een huisje waar een vrouwtje wat passion fruit had liggen. Daar hadden wij wel trek in, dus binnen notime zaten we op haar terras te genieten van lekker fruit. Kan allemaal hier, men is zo gastvrij!

Na wat googlewerk vonden we een redelijk betrouwbare brommer-handelaar om de hoek, die genoeg Engels sprak om onze vragen te beantwoorden en een rijlesje te geven. 2 uur later hadden we onze eigen motor! Een 110cc Honda Win met 4 versnellingen. Vet cool natuurlijk. Meteen ook mee de stad door naar de lasser om een rek te laten maken voor onze spullen. Was ook weer een avontuur op zich. Ongeveer 20 jaar geleden heb ik nog wel eens wat op crossmotoren gereden maar dat was het dan ook wel qua ervaring. Das geen enkel probleem hier, je wordt gewoon verwacht meteen mee de stad door te rijden haha.

Bij de lasshop was het ook weer een groot avontuur. Een oud mannetje ging de boel een beetje zo ongeveer opmeten, zagen en lassen zonder fatsoenlijke bescherming, met oud gaar gereedschap. In de shop ernaast werden onderdelen gespoten. Lekker stoffig ;) tijdens het wachten hadden we met handen en voeten een broodje weten te kopen. De bbq ernaast was eigenlijk nog lekkerder dus voor we het wisten zaten we aan de vietnamese bbq met rijst, groenten, en soort thee. Is normaal hier ofzo :)

Na de laswerzkzaamheden hebben we nog een uurtje rond gereden om te oefenen, want dat kon geen kwaad. Het verkeer van Saigon is ook meteen de beste oefening die je kunt krijgen. Het is druk, en niet zo'n beetje ook. Voornamelijk scooters en motors, wat het rijden wel weer wat makkelijker maakt. Ze hebben hier weinig ruimte nodig. Men rijdt rechts, in principe. Als links praktischer is wordt dan ook gedaan. Dus rechts inhalen en spookrijden komen continue voor. Toeteren doet iedereen continue, maar vooral om aan te geven dat je eraan komt. Een soort communicatiemiddelen dus.

Om daar achterop een motordude doorheen te rijden is net een achtbaan haha. Zelf rijden is vooral veel en goed opletten, en niets onverwachts doen. Omdat er weinig regels zijn past iedereen zich aan op elkaar. Dus als je midden op een kruispunt de motor af laat staan, no worries! Veel getoeter maar iedereen stuurt om u heen. Het verkeer hier is een soort flow, een Aziatisch ritme, waar je je gewoon door mee moet laten sleuren.

Te voet oversteken is net zoiets. Zebrapaden worden genegeerd en stoplichten voor voetgangers zijn er niet. Snel lopen werkt ook niet. Het beste is gewoon de straat op te lopen, beetje zwaaien en langzaam naar de overkant lopen. Iedereen stuurt dan netjes om je heen. Een hele belevenis!

Goed, nadat we alles geregeld hadden, waren we klaar om te gaan. Rijbewijs en verzekering heb je hier niet nodig dus we waren zo klaar. Prima gedoogcultuur, we zijn nog niet aangehouden.

D volgende ochtend reed de verkoper met ons mee de stad uit zodat we niet zouden verdwalen. De tocht was begonnen!

De eerste dag zijn we naar Mui Neh gereden. 200km waar je dus gewoon 8 uur over doet. Je rijdt maximaal 60-70 per uur en gemiddeld nog geen 40, dus het gaat niet hard. Het laatste stuk reden we dan ook in het donker, en dat was niet zo fijn. De wegen zijn niet verlicht, de helft heeft groot licht aan en tegemoet komend verkeer gebruiken nog steeds jouw weghelft als het zo uitkomt. Lekker gevaarlijk allemaal.

De 2e dag zijn we naar Nha Trang gereden. Daar kwamen we mooi op tijd aan om een duiktrip te boeken en een (achteraf waardeloos) hotelletje te vinden. De 3e dag dus lekker onder water gezeten :) Er was niets groots te zien maar de guide had een goed oog voor kleine dieren. Zo hebben we ons 5 minuten vermaakt mtet alles dat op en onder een oud touw leefde :) was leuk! En weer 3 duiken erbij. We waren het gelukkig ook niet verleerd trouwens. Het is net als fietsen denk ik.

De 3 dagen erna hebben we gebruikt om via Kon Tum door de bergen naar Hoi An te rijden, waar we vandaag lekker op het strand gelegen hebben.

Meet daarover volgende keer!

Steven en Ramona

1. Irene:
    5 juni 2013
    Ik lees het verslag van de avonturen op de motor als een bloedstollend verhaal. De gevaren liggen kennelijk overal op de loer. Zorgen jullie wel dat je heelhuids terugkomt?
  2. Alma:
    8 juni 2013
    jammer dat ik dit nu pas lees mijn kenis verkoop ook honda s daar en maakt alles maar ik kan u zeggen vietnam is een groot land ik kom er vaak 4 keer per jaar ik weet de weg heel goed in hcmc nhatranh de beste goedkooptse hotels alles gaat u ook nog naar sapa daar is het koud hoor maar wees niet bang daar in vietnam de politie doet nixs met toeristen en geloof mijn ze zijn blij met toeristen maar ik houw niet van hanoi dat is weer n stad dat is hollands smallen straatjes en ze zeuren daar de bevoliking ik ga weer 08 die kant op weer 90 dgn en ff paar daggen naar cambodja en weer naar hcmc vissa in nl is max 90 dgn geldig op naar cambodja 2 daggen en weer naar vietnam ik wens u veel plezier nog in de zon in vietnam warm he